Mer cykling och matlådor

Usch vad jag var trött när jag vaknade imorse. Ville bara ta ledigt, men det gick inte. Bara att masa sig upp alltså. Vi hade iallafall bara en föreläsning idag.

Så den aktiva dagen började med att vi cyklade in till centrum, tog 20 min. Det va väldigt skönt att inte behöva cykla i över en timme haha. Väl i skolan så hade vi en föreläsning i Linjär algebra. Inte jätte spännande precis men helt okej. Sedan följde lunch med medtagen matlåda (duktigt av mig eller hur!!) och efter det så gick jag och Linda och letade upp ett ledigt bord och fortsatte på våra ritningar som ska lämnas in på fredag. Fyra timmar tog det att göra klart ritningen, jobbigt men gud vad skönt det känns nu att ha den färdig. Min första riktiga ritning!

När vi ritat färdigt så åkte vi ut till A6 för att fördriva tiden tills Linda skulle beställa sin nya träningsoverall och tills Mattias skulle sluta så att vi kunde cykla hem tillsammans. Jag vågade ju inte försöka cykla hem själv efter gårdagens mardrömscykelrunda. Men hemfärden gick faktiskt väldigt bra. Det tog 20 min precis som planerat.


Värdlens bästa cyklist!

När vi kommit hem så var vi tvungna att gå och handla inför de sista dagarna innan vi far till Skåne. Det blev storhandling, plus att vi pantade alla flaskorna i bilen, 47 kr blev det. De fick hamna i grisen. Vi lägger alla mynt i grisen eftersom vi sparar till den dubbla hyrar som kommer i november.

Nu följer en liten matspecial...


Fullproppad kyl. Enda anledningen till att jag skriver om att vi är och storhandlar är för att mamma så gärna vill det. Mammas önskan är min lag...


Detta kallar jag storhandling. 2,2 kilo köttfärs!!

Dagens kvällsmat blev pastakuddar med lax. Här får ni recpetet, jag vet att ni vill ha det...

Börja med att sätta på pastavattnet. När det kokar, lägg i pastan. Det ska vara färsk pasta med någon fyllning i. Vi brukar ta spenat och ricotta, men även de svampfyllda kuddarna är goda.


Ta lite olika grönsaker som ni gillar. Vi brukar ha bl.a. sparris, rödlök, svamp, tomater och idag hade vi även i purjölök. Färska grönsaker blir självklart godast (och nyttigast).


Skär laxen i lagom stora bitar och stek dem sedan så de får en jämn fin färg.


Skär grönsakerna i lagom bitar. Tomaterna ska i sist annars blir de för mjuka, de andra grönsakerna kan läggas i samtidigt (när laxen fått fin färg).

Stek allting tills det ser färdigt ut. Sedan så blandas laxen, grönsakerna och pastan till en enda röra. Seddan är det bara att servera maten.


Servera röran med någon god sås. Vi brukar ta grekisk yoghurt och blanda det med citronpeppar, salt och peppar. Idag hade vi dock bestämt oss för att testa något nytt så vi köpte creme fraiche med smak av soltorkade tomater och feta. Ta inte det!

Nu ska jag börja göra mig iord

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0