Panik i bullbaket

Jag och Mattias bestämde oss för att vi skulle baka kanelbullar idag. Det rä ju faktiskt kanelbullens dag!

Så glada i hågen gick vi och handlade grejer till baket och till middagen. När vi kom hem igen så borjade jag med degen medans Mattias diskade. När jag ska hälla i mjölet så bara "Nej shit!! det finns inte tillräckligt med mjöl". Så Mattias fick springa ned och handla medan jag fortsatte med degen. Efter några minuter kom han hem med mjölet så då fortsatte vi att baka. Sen fick degen jäsa i 30 minuter och sen blev det dags för utbakning. "Shit var är kaveln??". Jag fick börja knåda medan Mattias sprang ner i källaren och letade efter kaveln. Det tog nog bara tre minuter sen kom han inspringandes genom dörren "JAG HITTADE DEN".


Mycket deg blev det!
Degen jäste väldigt mycket i början iallafall, sen va vi nog för långsamma så den hann jäsa klart långt innan vi satte den på sin andra jäsning.



Mattias bakade som en besatt.
Fast just på denna bilden ser han mer ut som en pizzabagare...

Bra, då kaveln var funnen kunde vi fortsätta. Vi kavlade och kavlade, trodde aldrig att degen skulle ta slut. Men det gjorde den. Över 100 bullar blev det, så vi har iallfall så att det räcker länge. Ja själva baket gick ju bra fastän det skedde några missar längst vägen, t.ex. mjölet tog slut, kaveln var borta, ugnen va trasig, vissa jäste inte alls medans vissa blev gigantiska... Kul var det iallfall och färdiga blev vi ju till slut (har precis tagit ut sista plåten).


Mycket bullar blev det!
Här är några av alla bullarna vi gjorde.

Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, men Mattias har lämnat kameran i bilen. Tydligen tycker han att den passar bättre där...

Glad kanelbullensdag på er!
Kramar Annie

Kommentarer
Postat av: evy

Kanelbullens dag lyckades jag missa. Jag är väl inte så mycket för att baka nu för tiden men det finns färdiga bullar att köpa i frysdisken. Era bullar ser fantastiska ut.

2009-10-05 @ 08:55:43
Postat av: Stella

oj, missade förrsten helt att du blivit av med mobilen etc :S men har du kvar samma nummer? annars får du skicka det nya!

2009-10-05 @ 13:20:58
URL: http://stellapolaris.blogg.se/
Postat av: Julia

Mmm. bullar... jag missade också kanelbullensdag igår, tror du man kan kompensera med 1 idag istället?

2009-10-05 @ 19:50:09
URL: http://itismedicine.blogspot.com
Postat av: Pappa

Hej du, kul att se att du är piggare.



Spar några bullar till mig, för här hemma bakar ingen bullar sen du flyttade.



2009-10-05 @ 22:03:03
URL: http://mushu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0